LIkumprojekts par partiju finanšu pārkāpumu kriminalizēšanu: gaita

Pēc aptuveni 2 gadu vilcināšanās, 2009.gada 9.jūnijā MK iesniedza šo likumprojektu Saeimai, taču 2010.gada sākumā tas vēl nav ticis izskatīts pat pirmajā lasījumā. Saeimas Juridiskās komisijas skaidrojums: "Ministru kabinets šobrīd aktīvi strādā pie partiju finansēšanas sistēmas pilnveidošanas un šis darbs jau ir noslēguma fāzē. Komisija uzskata, ka jautājumi, kas saistīti ar partiju finansēšanu, ir jāskata kompleksi un saskaņoti." 2010.gada 1.februārī BNS vēstīja, ka 1.februārī valsts prezidents V.Zatlers tiksies ar Saeimas Juridiskās komisijas vadītāju Vinetu Muižnieci. Viens no sarunas mērķiem: pārrunāt parlamentā iestrēgušos grozījumus Krimināllikumā saistībā ar partiju finansēšanu. * 2010.gada 1.februārī BNS vēstīja, ka 1.februārī valsts prezidents V.Zatlers tiksies ar Saeimas Juridiskās komisijas vadītāju Vinetu Muižnieci.Viens no sarunas mērķiem: pārrunāt parlamentā iestrēgušos grozījumus Krimināllikumā saistībā ar partiju finansēšanu. Pēc tikšanās Tautas partija nāca klajā ar preses relīzi, kurā V.Muižniece šo likumprojektu nosauca par nepilnīgu un novecojušu:

Likumprojekts būtu jāiesniedz Saeimā normālā kvalitātē. Diemžēl mēs varam konstatēt to, ka ne reizi vien mēs saņemam tādus projektus, kurus ir gatavojušas dažādas ministrijas un kuri ir pamatīgi jāpārstrādā. To nevar atzīt par labu praksi. Ja tomēr Valsts kanceleja ir uzņēmusies likumprojektu atzinumu rakstīšanu un koordinēšanu, tad tas būtu jādara daudz pienācīgākā veidā," ziņu aģentūrai BNS norādījusi Muižniece. Viņa pauda cerību, ka valdība pieliks visas pūles, lai šo jautājumu ātri un kvalitatīvi virzītu uz Saeimu. Muižniece neizslēdza, ka grozījumus Krimināllikumā varētu pieņemt līdz Saeimas vēlēšanām, piebilstot, ka tas atkarīgs no sagatavotā likumprojekta kvalitātes. "Pārkāpumi, kas attiecas uz partiju finansēšanu, jau ir ļoti plaši iekļauti administratīvo pārkāpumu kodeksā, un arī atsevišķi pārkāpumi ir kriminalizēti. Ja mēs mainām koncepciju, vairāk virzoties uz sodu kriminalizēšanu, tad tādā gadījumā ir jāgroza arī administratīvo pārkāpumu kodekss, un šeit ir jāgatavo projekti kopā, kas diemžēl no valdības vēl nav saņemti," paskaidroja Muižniece. Viņa klāstīja, ka valdības iesniegtais priekšlikums ir "kaut kad pirms pieciem gadiem gatavots un diemžēl nav pat aktualizēts šo gadu laikā.

Ivetas Kažokas, Providus pētnieces, viedoklis (reaģējot uz V.Muižnieces komentāru):

jāatgādina dažas lietas: 1) Šie grozījumi Krimināllikumā nav "koncepcijas maiņa", bet gan Ivara Godmaņa premjerēšanas laikā virzīto partiju finanšu sankciju "paketes daļa" (tika virzīti kopā ar grozījumiem administratīvo pārkāpumu kodeksā (APK)). Toreiz Godmanis Krimināllikuma grozījumus nevirzīja uz Saeimu, aizbildinoties, ka no sākuma jāpaskatās, vai Saeima atbalstīs grozījumus APK. Pēc ilgas vilcināšanās Saeima tos atbalstīja. Man nudien nav skaidrs, uz kādiem grozījumiem APK V.Muižniece VĒL gaida. 2) Nesaprotu, kur Muižniece redz likumprojekta kvalitātes problēmu. Tie tika izstrādāti, lai vērstos pret partiju "melno kašu" problēmu un šī problēma joprojām ir aktuāla. Jā, MK vēl aizvien "marinē" likumprojektus, kas būtu vērsti uz valsts finansējuma piešķiršanu politiskajām partijām un tiem "paketē" līdzi nāks arī grozījumi APK un, iespējams, Krimināllikumā, bet tie ir saturiski gluži kas cits. 3) Ja Saeimā iesniegts likumprojekts ir papildināms, tad to gluži labi var izdarīt arī atbildīgā Saeimas komisija. Galu galā viņiem par to algu maksā.

3.februārī partiju finansēšanas regulējuma jautājumi bija viena no LTV raidījuma "Kas notiek Latvijā?" tēmām. Diskusijas ietvaros radās domstarpības starp KNAB priekšnieka vietnieku Alvi Vilku un Saeimas Juridiskās komisijas priekšsēdētāju V.Muižnieci par to, vai grozījumi Krimināllikumā, kas kriminalizētu partiju "melnās kases", ir vai nav novecojuši. V.Muižniece uzskatīja, ka ir novecojuši, A.Vilks nepiekrita.

Izvilkums no 2010.gada 5.februārī Dienā publicētā Providus pētnieces Ivetas Kažokas raksta:

Tas nav pirmais gadījums, kad politiķi sabotē jaunas likumdošanas ieceres partiju finanšu jomā. Raksturīgs ir stāsts ar KNAB cīņu par partiju melno kasu kriminalizēšanu. Vēl Aigara Kalvīša (TP) laikā tika izstrādāti divi "cīņas instrumenti" — grozījumi Krimināllikumā un Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Pārskatāmībai nosauksim tos par sodiem par smagajiem un viegalajiem pārkāpumiem. A.Kalvīša valdība bloķēja abus. Ivara Godmaņa (LPP/LC) laikā uz Saeimu tika palaisti sodi par vieglajiem. Sodus par smagajiem pārkāpumiem valdība nolēma pieturēt. Argumentācija bija visai dīvaina: sak, paskatīsimies, vai Saeima maz "sagremos" vieglos. Pēc vairāk nekā gadu ilgas pretestības Saeima tos tomēr pieņēma. 2009.gada jūnijā Valda Dombrovska (JL) valdība uz Saeimu beidzot aizsūtīja smagos sodus. Saeimā tie iestrēga. Juridiskās komisijas vadītājas Vinetas Muižnieces (TP) skaidrojums? Grozījumi esot novecojuši, turklāt jāskatot kopā ar vieglajiem sodiem. Jā, tieši tiem pašiem sodiem, kas pirms kāda laika tika pieņemti! Tāda politiskā sofistika aizvaino veselo saprātu.

  • 7.februārī LTV raidījumā De Facto KNAB priekšnieka vietnieks Alvis Vilks izskaidroja, kādēļ ir vajadzīgi grozījumi Krimināllikumā, lai kriminalizētu partiju "melnās kases"

[apstākļos, kad maz kuram cilvēkam ir lieli legāli ienākumi] "Partijas vai nu mēģinās atrast starpniekus, kas vairs nav tik viegli, jo jāatrod persona ar attiecīgiem ienākumiem, kas var vismaz formāli nopamatot, ka tie ir viņas ienākumi. Vai arī - otrs variants - partiju melnās kases. Un te jāatgriežas pie grozījumiem Krimināllikumā - kamēr tādi netiks izdarīti tiesību aizsardzības iestādes ar šo problēmu nopietnā līmenī ar šo problēmu strādāt nevarēs."// Raidījumā viedoklis jautāts arī JL Dz.Zaķim, kurš apgalvoja, ka JL varētu atbalstīt aizliegumus politiskajām reklāmām, bet nebija pārliecināts, vai tam jānotiek "uzreiz". ZZS A.Brigmanis stingri iestājās par politiskās reklāmas aizliegumu, jo "tas ir tas, ko tauta grib" un tas reāli samazina partiju tēriņus& tautas smadzeņu skalošanu - taču ZZS šādu priekšlikumu neiesniegs, ja tam nebūs skaidra atbalsta.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License