KNAB priekšlikumi 2010.gada vēlēšanu aģitācijas regulējuma uzlabošanai

Iesniegti Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai 2009.gada augustā vai septembrī. 2010.gada janvāra vidū laikraksts Telegraf raksts ziņo, ka komisijas priekšsēdētājs O.Spurdziņš solījis janvārī ķerties pie to izskatīšanas (līdz šim frakcijas esot kavējušās izteikt savus viedokļus). Laikrakstā Diena 26.janvārī Vita Dreijere iztaujājusi Saeimas atbildīgās komisijas priekšsēdi Oskaru Spurdziņu."Par lietām, kā tehniski palīdzēt KNAB, piemēram, nosakot skaidrāku interneta vides regulējumu, deputāti diskutēšot, tomēr par plašākiem jautājumiem, kā tēriņu griestiem, O.Spurdziņš izteikties vairās." 2.februāra NRA ir atrodams Lienes Barisas raksts, no kura var nojaust visai skeptisku koalīcijas partiju attieksmi pret šo priekšlikumu izredzēm.

3.februāra LTV "Kas notiek Latvijā?" diskusija par optimālu partiju tēriņu "griestu" lielumu. Diskusijas pārstāsts, kas atrodams KNL? mājas lapā:

Sabiedriskās politikas centra „Providus” pētniece Iveta Kažoka aicināja paskatīties, cik partijas var reāli godīgā ceļā savākt naudu, un par samērīgu apjomu nosauca līdzīgu tēriņu ierobežojumu limitu – starp 200 un 300 tūkstošiem latu. Turklāt arī Tautas partijas Saeimas frakcijas priekšsēdētāja un Juridiskās komisijas priekšsēdētāja Vineta Muižniece apgalvoja, ka „par limitiem mēs varam runāt un, ja var vienoties, kāpēc ne?” Viņa gan kritizēja to, ka līdz šim ne visi priekšvēlēšanu izdevumi visām partijām tika uzskaitīti, bet A.Vilks akmeni iemeta atpakaļ politiķu dārziņā.
Politisko organizāciju apvienības „Saskaņas centrs” Saeimas frakcijas priekšsēdētāja vietnieks Valērijs Agešins pauda uzskatu, ka šobrīd kaut ko mainīt ir par vēlu, taču A.Vilks tam nepiekrita un atgādināja, ka iepriekšējās vēlēšanās likuma grozījumi stājās spēkā tajā brīdī, kad aģitācijas periods bija jau sācies. Viņš izmaiņu iespējamību reducēja uz politiskās gribas esamību. A.Latkovskis sākotnēji apgalvoja, ka uz nākamo pirmdienu būs sagatavots nevis projekts ar visām partijas atbalstītajām regulējuma izmaiņām, bet konceptuāls piedāvājums koalīcijai, savukārt vēlāk viņš jau solīja, ka nedēļas laikā projekts būs gatavs.

Izvilkums no 2010.gada 5.februārī Dienā publicētā Providus pētnieces Ivetas Kažokas raksta:

Vēl svarīgāka ir skaidrība par to, kādam regulējumam jābūt 2010.gada Saeimas vēlēšanām. Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas deputāti 2009.gada sākumā solīja pie šī jautājuma atgriezties pēc pašvaldību vēlēšanām. Pēc tam — septembrī izveidot darba grupu. Pēc tam — skatīt pēc 2010.gada budžeta pieņemšanas. Pēdējais solījums — strādāt janvāra beigās. Darbs līdz pat šim brīdim nav sākts.
Apstākļos, kad ekonomikā ir krīze un reklāmas tirgus krities uz pusi, partijām reklāmām atļautie 570 000 latu padarīs tās vēl atkarīgākas no naudas devējiem. LPP/LC pasākums Arēnā Rīga pierādīja, ka jāpārskata priekšvēlēšanu tēriņu kategorijas. Nepieciešamas nelielas korekcijas pastāvošajā regulējumā, lai pastiprinātu KNAB iespējas savlaicīgi pamanīt priekšvēlēšanu pārtēriņus. Lai gan laika maz, to visu vēl var pagūt paveikt līdz oficiālajam priekšvēlēšanu laika (četri mēneši pirms vēlēšanām) sākumam.

Ilze Zālīte no Dienas 2.februārī noskaidrojusi, ka Saeimas Juridiskās komisijas un Valsts pārvaldes un pašvaldības komisiju vadītāji nesteidzas labot partiju finanšu un priekšvēlēšanu aģitācijas regulējumu:

"[…] Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) pērnvasar nosūtīja vēstuli vairākām atbildīgajām Saeimas komisijām, vēršot uzmanību uz nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos. KNAB norādīja: lai tiktu novērstas vairākas konstatētās nepilnības, normatīvie akti ir jāpilnveido līdz Saeimas priekšvēlēšanu perioda sākumam – 2010.gada 5.jūnijam, Dienu informēja KNAB pārstāvis Andris Vitenburgs. KNAB rosināja vairākas lietas, piemēram, to, ka KNAB ierosināto lietu par aģitācijas apturēšanu tiesā būtu jāizskata paātrinātā procesā. Tāpat birojs aicināja definēt, kas ir slēptā priekšvēlēšanu aģitācija, to aizliedzot. Savukārt, lai ierobežotu administratīvo resursu izmantošanu politiķu popularizēšanai priekšvēlēšanu periodā, KNAB uzskata, ka pašvaldību finansētajiem izdevumiem priekšvēlēšanu periodā ir aizliegts izvietot intervijas ar deputātu kandidātiem u.c. vai arī jānosaka aizliegums 30 dienas pirms vēlēšanām izdot preses izdevumus, kas tiek finansēti no pašvaldību resursiem.Kā norādīja O.Spurdziņš, patlaban akmens ir valdības dārziņā, proti, tai konceptuāli jāpasaka, kā partijas tiks finansētas. «Mums nav nekas oficiāli saņemts no valdības puses, lai varētu virzīt šo jautājumu uz priekšu,» teica deputāts. Viņam piekrīt V.Muižniece, kura norādīja, ka pēc tam, kad būs skaidrība par partiju finansēšanas avotiem, arī varēs lemt par sodiem. Arī par to, vai par priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumiem jāparedz tikai administratīva vai arī kriminālatbildība. […]"

8.februārī valsts prezidents V.Zatlers tikās ar KNAB priekšnieku N.Vilnīti, lai pārrunātu nepieciešamās izmaiņas partiju finansēšanas un priekšvēlēšanu aģitācijas regulējumā. Kā raksta LETA,

Pārkāpumi Saeimas vēlēšanu aģitācijas laikā droši vien būs, taču ir cerība, ka tie nebūs būtiski, pēc tikšanās ar Valsts prezidentu Valdi Zatleru žurnālistiem sacīja Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) priekšnieks Normunds Vilnītis. Šoruden gaidāmās Saeimas vēlēšanas bija viens no galvenajiem sarunu tematiem Rīgas pilī, un Vilnītis tomēr atzina, ka likumdošanā viss vēl nav paveikts, lai nepieļautu priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumus. Viņam gribētos, lai būtu ierobežojumi Administratīvo resursu izmantošanā un skaidra definīcija slēptai reklāmai. […]

Grozījumi kopš 2009.gada septembra bija iestrēguši Saeimas Valsts pārvaldības un pašvaldības komisijā. Tad tie tika komisijā pārrunāti 17.martā un nedēļā, kas sākas ar 21.martu. Tad tie tika pārrunāti 18., 23. un 24.marta sēdē. Deputāti izlēma mēģināt daļu no šiem priekšlikumiem mēģināt saskaņot tik ātri, lai tie varētu stāties spēkā jau uz 2010.gada vēlēšanām. Tādēļ 25.marta plenārsēdē tika atvērts likums 'Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām”, dodot 5 dienu termiņu priekšlikumiem. Kopā tika iesniegti 16 priekšlikumi, 13.marta komisijas sēdē deputāti no tiem paspēja izskatīt 7 (ar nelielām niansēm atbalstīts pirmais un piektais priekšlikumi), vienojoties darbu turpināt 20.aprīlī.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License